2008-10-27

Bromstest 85cc


Då har vi varit hos Mc-xpress och fått facit i näven,och resultaten var såklart sämre än vad vi trodde(som vanligt).
Först upp var Jens standardhoj,den var inte ens inkörd utan bara provstartad helt orörd alltså,och vad har en standard yz 85 då?Meningarna går vitt och brett isär på den punkten, en del påstår att dom har närmare 28-30 hk andra säger att dom har 22-23 hk, vi trodde väl att den sistnämda siffran var mer trolig.Affe(eriks högra hand)spände fast jens framhjul i bänken och kickade igång den, det är viktigt att komma upp i rätt tempratur för att den skall få ett rättvist utslag från bänken så han varmkörde motorn till tempen var rätt,sen..I med ettan sedan full trottel på alla växlarna,normalt brukar man lägga i 3:ans växel på tyngre hojar och bara gasa fullt på den, men eftersom 85:an har den utväxlingen och den toppiga effekten så hinner den inte få rätt tempratur på pipan, så istället för att få EN jämn och fin bromskurva så får man en kurva på ALLA växlarna istället.

När avgaserna och all bränd lukt lagt sig så skulle vi äntligen få veta vad den gav, konstigt nog var jag nervös över resultatet av nån anledning(kanske var det för att hedlunds suzuki var näste man)Affe tyckte att kurvan såg jämn och fin ut aningen toppigt register kanske. Yamahan gav 18.20 hk på bakhjulet som mest.Förlusten från motorn till hjulet är uppskattningsvis 5-6%.Vi blev lite förvånade över det låga resultatet men det var bara att gilla läget.
Näste man upp för rakning var Dennis Hedlunds Suzuki som har en mmw cylinder och en mindre modifiering av motorn bla.bortputsade gjutskägg, riktad vev, uppborrad förgasare ,RR topp och en procurcit pipa.Man får ha i åtanke att sukan har lite sliten kolv m.m och att det inte är nytt,men ändå relativt fräscha grejor.På med landsvägsdäcket och full gas 1-2-3-4-5-6.Resultaten denna gång var om möjligt ännu sämre,18.42 på bakhjulet??....


Pappa Hedlund hade svårt att hålla tillbaka tårarna..Men.. när vi kollade in vridmomentet på sukan så visade det sig att den spöade både std yamman och procurcit yamman och det var just bra vridmoment hedlund var ute efter när dom trimmade hojen, Dennis körstil är mera på låga varv så det var inte så dåligt ialla fall. Man skall inte stirra sig blind på toppeffekten i alla lägen,det beror på hur man utnyttjar den, vissa åkare kör väldigt mkt på höga varv medans andra ligger mer i mellanregistret och drar, i dennis fall är det bottenregistret som får jobba mer.Sist att bekänna färg var Andres preppade hoj, hojen kommer från en vm åkare som heter Christoffer Rensvik och den skulle vara top of the line. Hela motorn är byggd i procurcit fabriken och är just nu genomgången för ca 5 timmar sedan med bytta lager m.m.

När affe kickade igång motorn och varvade upp den så lät den ungefär som en trimmad metanolbil,alltså extremt rapp med ett ganska dovft ljud, håret nästan reste sig när motorn fick order om gasen i botten, trummhinnorna låg i riskzonen att spräckas,det lät som om yamman hade dubbelt så mycket hästar i sig,Stig L hade två cigaretter i mungipan när det hela var över.Spänningen gick över ganska snabbt när vi fick reda på att den "bara" hade 20.18 hk på bakhjulet,alltså ca 22 hk i motorn??Varför frågade vi oss? 85cc cross hojar är redan så mycket trimmade från start så det man trimmar i efterhand ger inte så mycket OM man vill att det ska hålla en hel säsong. Och räknar man vad effekten ger i procent så är det inte så dåligt ca 11 % effekthöjning jämför man det med en R1 som har ca 160 så skulle 11% effektökning ge ca 178 hk vilket man tycker är mycket.
Summa av helgens tester är att:
En standard Yamaha 85cc 2009 Ger 18.20 hk
En garagetrimmad Suzuki 85cc ger 18.42 hk med ett bra bottenvrid
En fabrikstrimmad Yamaha 85cc 2009 ger 20.18 Hk.
All effekt är noterat på bakhjulet och i mc-express bromsbänk.
Nu är Eriks Bromsbänk anpassad för stora hojar men den ger ändå en rättvis bedömning.
Den som hade högst toppfart var suzukin med hela 110 km/t med std drevning.
Båda Yamahahojarna hade en toppfart på 100 km/t.
Tilläggas bör att den går fortare med crossdäck eftersom det blir större diameter på hjulet då.
Jens/Dennis nya hojar skall trimmas nu och vi kommer givetvis att lämna en rapport lite senare på det.
Tack till Erik Marklund på mc-express.

Inga kommentarer:


Senaste